Zestawy C+E - Informacje

Informacje ogólne



Man TGL 12.240 "2"

Długość: ~8,2m
Szerokość: 2,55m
Rozstaw osi: ~4,3m
DMC: 12t

Przyczepa


Długość skrzyni ładunkowej: 7,1m
Długość całkowita z dyszlem: 9,10m

Podpora: na dyszlu
Złącza elektryczne: 2x 7pin
Złącze ABS: brak
Złącze pneumatyczne: DuoMatic


[Rozmiar: 40006 bajtów]
[Rozmiar: 40006 bajtów]

[Rozmiar: 40006 bajtów]


Man TGL 12.240 "3"

Długość: ~8,2m
Szerokość: 2,55m
Rozstaw osi: ~4,3m
DMC: 12t

Przyczepa


Długość skrzyni ładunkowej: 7,3m
Długość całkowita z dyszlem: 9,15m

Podpora: na dyszlu
Złącza elektryczne: 2x 7pin
Złącze ABS: tak
Złącze pneumatyczne: DuoMatic


[Rozmiar: 40006 bajtów]
[Rozmiar: 40006 bajtów]
[Rozmiar: 40006 bajtów]


Spinanie - wstęp

Po zakończeniu właściwego przygotowania do jazdy (PŁYNY, ŚWIATŁA), zdający może przystąpić do czynności związanych ze sprzęganiem zestawu.
Na wykonanie sprzęgania zdający ma 15 min (30min ma osoba niepełnosprawna). Przed dokonaniem sprzęgnięcia należy sprawdzić (wzrokowo) mechanizm sprzęgający, przewody oraz elementy przyczepy związane z załadunkiem i sposobem zabezpieczenia ładunku.
Początkowo pojazd silnikowy (ciężarówka) oraz przyczepa stoją obok siebie. Zadaniem zdającego jest podjazd przed przyczepę, a więc kierujący cofając obserwuje przyczepę w lusterkach i próbuje "wcelować" zaczepem w dyszel przyczepy. Dopuszcza się wysiadanie z auta, celem weryfikacji prawidłowości toru jazdy. UWAGA! Po każdym powrocie do auta należy ponownie ZAPIĄĆ PASY BEZPIECZEŃSTWA.

[Rozmiar: 40006 bajtów]




Przygotowanie do spęcia

Gdy uda się już podjechać odpowiednio blisko dyszla przyczepy, należy:
- odbezpieczyć urządzenie sprzęgające w ciężarówce
- dokonać, za pomocą stopy postojowej, regulacji wysokość zaczepu przyczepy. (zaczep powinien być ustawiony w ten sposób, by oczko dyszla znajdowało się możliwie blisko górnej krawędzi urządzenia sprzęgającego ciężarówki, tak by zaczep "musnął" sworzeń zapięcia - ułatwi to skuteczne spięcie)

[Rozmiar: 40006 bajtów]

[Rozmiar: 40006 bajtów]


Fizczyne spięcie

Podjazd pojazdem w celu dokonania fizycznego połączenia pojazdów (ZAPNIJ PASY!) oraz sprawdzenie czy urządzenie zabezpieczające "zaskoczyło".

[Rozmiar: 40006 bajtów]


Połączenie przewodów

Jeśli tak, należy bezwzględnie WYŁĄCZYĆ SILNIK, a następnie wpiąć dwa przewody elektrycznec do gniazd (zgodnie ze zdjęciem) , przewód od ABS (o ile występuje, patrz opis przyczep powyżej) oraz przewodów hamulcowych (pneumatycznych) w złącze DuoMatic. Natępnie, należy całkowicie podnieść podporę.

[Rozmiar: 40006 bajtów]

[Rozmiar: 40006 bajtów]

[Rozmiar: 40006 bajtów]

[Rozmiar: 40006 bajtów]


Sprawdzenie światweł przyczepy

Sprawdzenie świateł przyczepy:
- światła pozycje (bok, tył)
- światła kierunkowskazów
- światła awaryjne
- światła cofania
- światło/a przeciwmgłowe
- światła stop (konieczna pomoc egzaminatora)

Jeśli przyrzecza posiada hamulec postojowy, należy go zwolnić. Płockie przyczepy ich nie posiadają.

[Rozmiar: 40006 bajtów]


Czynności wykonywane podczas rozprzęgania.

Po powrocie na plac manewrowy, zaparkuj auto w miejscu wskazanym przez egzaminatora. Warto zaparkować tak by przyczepa nie stała krzywo względem pojazdu silnikowego (ciężarówki), ułatwi to działania kolejnym zdającym. Na rozprzęganie masz 10 minut (osoba niepełnosprawna 20min).

- Uruchom hamulec postojowy (awaryjny) i wyłącz silnik
- Odłącz przewody elektryczne i hamulcowe. Umieść je w stosownym miejscu, tak by nie zabrudziły się.
- Opuść podporę i odbezpiecz urządzenie sprzęgające
- Odjedź od przyczepy, a następnie ustaw pojazd silnikowy (ciężarówkę) obok przyczepy.