Właściwe przygotowanie się do jazdy

Informacje ogólne

Ostatnim elementem wykonywanym w ramach zadania numer 1 jest "właściwe przygotowanie się do jazdy". To czy dokonamy tego właściwie, ma wielki znaczenie dla dalszej części egzaminu ponieważ źle ustawiony fotel czy lusterko może wypłynąć na uzyskanie wyniku negatywnego.(np. przy pokonywaniu tzw. "łuku").

Możemy przyjąć że przygotowanie do jazdy odbywa się w 6 podstawowych etapach:
1) ustawienie fotela
2) ustawienie zagłówka
3) ustawienie lusterek
4) zapięcie pasów bezpieczeństwa
5) upewnienie się czy drzwi są zamknięte
6) włączenie odpowiednich świateł
Poniżej kilka porad jak właściwie wywiązać się z tego zadania.



Ustawianie fotela

Właściwe ustawienie fotela jest niezbędne do prawidłowego poruszania się po drodze, odpowiada bowiem z jednej strony za możliwość obserwowania drogi (szyby, lusterka) jak i za odpowiedni komfort podróży.

Regulacja dolnej części fotela.

Ta cześć odpowiedzialna jest za kontakt naszych nóg z trzema pedałami. Siedząc za daleko możemy nie być w stanie operować nimi prawidłowo, siedząc za blisko możemy nie mieć wystarczającej swobody ruchu. Aby tą część fotela ustawić prawidłowo:
Unieś dźwignię znajdującą się po prawej stronie, z przodu fotela, ku górze i ruchami przód-tył ustaw fotel. Prawidłowy stan osiągniemy, gdy po wciśnięciu pedału sprzęgła lewą stopą, pięta będzie oparta o podłogę, a noga była zgięta lekko w kolanie.
Pięta oparta o podłogę pozwala na precyzyjne operowanie pedałem sprzęgła(unikaj stopy "wiszącej" w powietrzu!), noga zgięta w kolanie chroni biodra w razie ewentualnego wypadku (prosta noga może doprowadzić do poważnych uszkodzeń biodra)


Regulacja górnej części fotela.

Ta część fotela odpowiada za kontakt naszych rąk z kołem kierownicy. Przy prawidłowym ułożeniu rąk na kierownicy (pomiędzy pozycjami "za 10 druga" a "za 15 trzecia") ręce powinny być lekko ugięte w łokciach. Ustawienie fotela zbyt blisko kierownicy może ograniczyć nasze ruchy i utrudnić manewrowanie. Zbyt duże odsunięcie się od kierownicy może spowodować wyślizgiwanie się kierownicy z rąk. Aby tą część fotela ustawić prawidłowo:
Obracaj pokrętło znajdujące się po lewej stronie fotela kierowcy.
Wraz z obrotami pokrętła, oparcie fotela będzie wędrować do przodu lub do tyłu. Pamiętaj że niewłaściwe ustawienie tej części fotela może być bardzo niebezpieczne w trakcie wypadku jeśli otworzy się poduszka powietrzna!



Dodatkowe możliwości regulacji.

W większości wersji SKODY FABIA możemy spotkać tzw. pompowane fotele czyli unoszenie lub opuszczanie dolnej części fotela (siedziska). Jest to funkcja szczególnie przydatna dla osób bardzo niskich lub bardzo wysokich. Do tej regulacji wykorzystywana jest dźwignia umieszczona po lewej stronie siedziska kierowcy. Wykonując ruchy w górę lub w dół możemy podnieść lub opuścić dolną część oparcia.



Regulacja wysokości kolumny kierownicy.

W pojeździe istnieje również możliwość wyregulowania wysokości koła kierownicy. Aby to uczynić musimy zwolnić blokadę znajdującą się pod kolumną kierownicy, ustawić wysokość i wciąż trzymając kolumnę kierownicy w tej pozycji zablokować ją. Zbyt nisko ustawiona kolumna kierownicy sprawi że kierownica będzie ocierać o nasze nogi, a ewentualne otwarcie poduszki powietrznej może narazić nas na poważne urazy.

[Rozmiar: 40006 bajtów]

[Rozmiar: 40006 bajtów]

[Rozmiar: 40006 bajtów]

[Rozmiar: 40006 bajtów]

[Rozmiar: 40006 bajtów]


Ustawianie zagłówka

Zagłówek to ta część fotela która chroni głowę i szyję kierowcy w przypadku zderzenia (szczególnie w sytuacjach uderzeń od tyłu) dlatego jego prawidłowe ustawienie może nas ochronić przed poważnymi jego następstwami. Zagłówek należy ustawić tak aby jego górna krawędź tworzyła linie z czubkiem naszej głowy. Zagłówek powinien znajdować się maksymalnie blisko naszej głowy. Aby tą część fotela ustawić prawidłowo:

Pociągnij zagłówek ku górze jeśli chcesz go podnieść. Aby go opuścić, wciśnij przycisk znajdujący się w plastikowej podstawie zagłówka (może to wymagać odwrócenia się).

[Rozmiar: 40006 bajtów]


Ustawianie lusterek

Właściwe ustawienie lusterek odgrywa kluczową rolę podczas egzaminu, ale również poza nim. Trudno sobie wyobrazić poruszanie się po drodze kierowcy który z nich nie korzysta. Takie manewry jak zmiana pasa ruchu, wyprzedzanie czy "łuk" na placu, kategorycznie wymagają obserwacji lusterek. Aby ta obserwacja dała odpowiedni efekt, lusterka trzeba ustawić prawidłowo. Jak to więc zrobić?

Lusterka zewnętrzne.

Lusterka te należy ustawić w taki sposób by jedynie w minimalnym stopniu widoczny był w nich bok samochodu, resztę powierzchni lusterka powinien zajmować obszar przestrzeni za pojazdem. Lusterko nie może być zbyt mocno uniesione ani opuszczone, powinno być ustawione równolegle do powierzchni podłużnej auta. Wymaga to pewnego doświadczenia, dlatego przy pierwszych próbach może to się nie zawsze udawać.
Do regulacji służy pokrętło umieszczone na drzwiach, w pobliżu klamki. Obrotowym przełącznikiem wybieramy lusterko (L-lewe, R-prawe, pozycja środkowa "0" - żadne lusterko) następnie joystickiem mamy możliwość przesuwania lusterka w czterech kierunkach. Oczywiście czynność trzeba wykonać oddzielnie dla lewego i prawego lusterka.
Zwróć uwagę że w pojazdach szkoleniowych/egzaminacyjnych występują jeszcze dodatkowe lusterka zewnętrzne, nie musisz ich regulować, służą one bowiem instruktorowi/egzaminatorowi.

Przepisy regulują to następująco:
- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- w wewnętrznym lusterku kierowca powinien widzieć przez tylną szybę obszar przestrzeni za pojazdem,



Lusterko wewnętrzne.

Lusterko wewnętrzne stanowi bardzo ważne uzupełnienie lusterek zewnętrznych. Lusterko to należy ustawić w taki sposób by widoczny w nim był obszar przestrzeni za pojazdem, innymi słowy, postarajmy się objąć w lusterku jak największy obszar tylnej szyby.
Lusterko wewnętrzne ustaw chwytając dłońmi za zewnętrzne krawędzie lusterka i delikatnymi ruchami ustaw lusterko w pożądanej pozycji.
Lusterko wewnętrzne ma dodatkową możliwość regulacji za pomocą przełącznika znajdującego się w dolnej jego części. Ta regulacja wykorzystywana jest w ruchu. Gdy jesteśmy oślepiani przez pojazd jadący za nami, możemy na ten czas przestawić lusterko za pomocą tego przełącznika.



WAŻNE!
Pamiętaj że lusterka to urządzenia którym nie wolno wierzyć bezgranicznie! W każdym z nich znajdują się tzw. martwe punkty, czyli obszary które są zasłonięte i obiekt znajdujący się w tym obszarze nie będzie widoczny w lusterku! Możemy ograniczyć ryzyko związane z martwymi punktami poprzez częstą kontrolę sytuacji za pojazdem we wszystkich lusterkach.

[Rozmiar: 40006 bajtów]

[Rozmiar: 40006 bajtów]

[Rozmiar: 40006 bajtów]

[Rozmiar: 40006 bajtów]




Zapięcie pasów bezpieczeństwa

Zapięcie pasów bezpieczeństwa jest niezwykle ważnym obowiązkiem który należy spełnić zarówno przed rozpoczęciem jazdy na egzaminie, jaki podczas codziennego uczestniczenia w ruchu drogowym. Właściwie zapięty pas ratuje życie, ułożony niewłaściwie może doprowadzić do poważnych urazów więc warto zapamiętać kilka prostych reguł.
Górna część pasa powinna przebiegać po obręczy barkowej, maksymalnie blisko szyi lecz się z nią nie stykać.
Dolna część pasa powinna przebiegać spoczywać na biodrach, nie powinna przebiegać na brzuchu!
Pas bezpieczeństwa powinien ściśle przylegać do ciała, niedopuszczalne są jakiekolwiek skręcenia pasa czy przekładanie go za plecami czy pod pachą. Właściwie ułożony pas zapewnia komfort i nie utrudnia sterowania pojazdem przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa.

[Rozmiar: 40006 bajtów]

[Rozmiar: 40006 bajtów]



Upewnienie się o zamknięciu drzwi zewnętrznych

Upewnienie się o zamknięciu drzwi zewnętrznych jest przedostatnią czynnością którą należy wykonać w ramach przygotowywania się do jazdy. Jest umieszczona w trochę niefortunnym miejscu i czasie, bo zauważ że właśnie zostały zapięte pasy bezpieczeństwa. Na szczęście SKODA FABIA wyposażona jest w specjalną kontrolkę sprawdzającą zamknięcie owych drzwi. Jeśli zgaśnie, możemy przyjąć że drzwi są zamknięte. Kontrolka wskazuje również nie prawidłowe zamknięcie pokrywy tylnego bagażnika.

[Rozmiar: 40006 bajtów]



Włączenie świateł odpowiednich do jazdy w ruchu drogowym

W zależności od panujących warunków atmosferycznych, osoba egzaminowana zobowiązana jest na koniec przygotowywania się do jazdy włączyć światła odpowiednie do poruszania się w ruchu drogowym. Jeśli pogoda jest dobra (brak opadów, mgły itp.) wystarczą światła do jazdy dziennej (włączają się automatycznie). W warunkach gorszej widoczności koniecznie należy włączyć światła mijania.

[Rozmiar: 40006 bajtów]



Co jeszcze warto przygotować przed jazdą?

Jeżeli jazda odbywać się będzie w warunkach opadów atmosferycznych koniecznym jest zadbanie o prawidłową przejrzystość szyb. Jeśli są zaparowane przed jazdą warto przetrzeć je gąbką (z irchy). Aby zapobiec parowaniu szyb podczas jazdy należy włączyć nawiew (pokrętło środkowe) a nawiew skierować go (pokrętło prawe) na szybę, względnie na szybę i nogi. Temperaturę należy dobrać w zależności od warunków. W pojazdach wyposażonych w klimatyzację (przycisk A/C) jej włączenie wspomoże utrzymywanie szyb w odpowiedniej przejrzystości.
Klimatyzacja może też okazać się nieocenioną pomocą szczególnie podczas upalnych dni. Pamiętaj jednak by używać jej rozważnie, nie doprowadzając do zbyt dużej różnicy temperatur między wnętrzem pojazdu a sytuacją na zewnątrz

Niezwykle ważnie podczas poruszania się w czasie opadów atmosferycznych jest również włączenie wycieraczek. Służy do tego dźwignia znajdująca się po prawej stronie kierownicy. Jednokrotne pchnięcie dźwigni ku dołowi spowoduje jednorazowe włączenie wycieraczek. Kierując dźwignię ku górze mamy do dyspozycji trzy prędkości ciągłej pracy wycieraczek. Pociągnięcie dźwigni w stronę kierowcy powoduje włączenie spryskiwacza szyby przedniej. Aby włączyć wycieraczkę szyby tylnej lub jej spryskiwacz należy pchnąć dźwignię ku przodowi auta.

[Rozmiar: 40006 bajtów]

[Rozmiar: 40006 bajtów]